Vrijdag 26 november is het weer zover… Black Friday! Op deze jaarlijks terugkerende dag stunten vooral de grote winkeliers met mega kortingen. Black Friday is een dag die stimuleert om zoveel mogelijk te kopen voor zo min mogelijk geld. En de laatste jaren gaat het al niet meer alleen om die ene vrijdag, vaak lopen de kortingen al ruim een week voor Black Friday op en lopen ze ook nog heel het weekend door.
Kopen om te kopen, zonder dat we het echt nodig hebben. Het staat haaks op bewust consumeren en dus ook haaks op onze visie.
Daarnaast denk ik dat deze periode om heel andere dingen moet draaien. Black Friday start op de dag na Thanksgiving en geeft het startsein voor kerstinkopen. In mijn ogen een periode die in het teken staat van dankbaarheid, vrede en samen zijn met de mensen die je lief hebt. Mensen die winkels binnenstormen om spullen te kopen past voor mijn gevoel niet helemaal bij deze tijd van het jaar. En natuurlijk kopen wij ook een cadeautje voor elkaar, juist leuk! Maar dat is iets heel anders dan waar Black Friday omdraait.
Afgezien van al het consumptie geweld op deze dag gaat het ook ten koste van de kleine, lokale ondernemer. Waar Black Friday een winstgevende dag is voor de grote winkeliers, leveren de kleine winkels er vaak op in. De kortingen gaan ten koste van de marges die wij als kleine ondernemer verdienen over onze producten. De grote winkeliers hebben de draagkracht om hun marges op deze dag in te leveren. Maar op dagen als Black Friday wordt je echter dus toch een beetje gedwongen om hier aan mee te doen. Wanneer de klant hetzelfde product bij de grote retailer voor de helft van de prijs kan krijgen, is de keuze voor de klant snel gemaakt. Daardoor lijkt meedoen vaak de enige optie.
Het tegengeluid
Gelukkig is er de laatste jaren ook een tegenreactie ontstaan. De aandacht voor duurzaamheid en bewust consumeren groeit en begint steeds meer mensen te bereiken. Zo zijn er al behoorlijk wat duurzame winkeliers die zich afzetten tegen Black Friday en niet mee doen aan deze uitverkoop. Ook steeds meer winkels gebruiken Black Friday om een boodschap uit te dragen. Zo plant Trees For All extra bomen, doneren anderen bij iedere aankoop een bepaald bedrag aan een goed doel. Ikea voert zelfs een campagne tegen Black Friday met Bring Back Friday. Op deze dag kun je dus je gebruikte meubels terug brengen! Heel tof dat zij zo’n uitgesproken statement durven te nemen!
Niet-Winkeldag
Elk jaar is het op de laatste zaterdag van november Niet-Winkeldag. Altijd precies na Black Friday. Alhoewel er (nog) niet heel veel aandacht aan wordt geschonken ( de Black Friday gekte wint dus) willen wij jullie wel wat vertellen over het bestaan van deze dag.
Wat is Niet- Winkeldag precies? Dit is een dag waarin opgeroepen wordt een dag niets te kopen uit protest tegen de cultuur van “meer-meer-meer”. Het is een internationale protestdag tegen de Westerse consumptiecultuur, waarbij gepleit wordt voor bezinning over de gevolgen van overconsumptie. De dag heeft in de ca. vijftien landen waar hij jaarlijks op een bepaalde dag wordt gehouden tot op heden vooral een symbolisch karakter: de hoofddoelstelling is om de Westerse consumenten bewust te maken van de gevolgen van ons consumptiegedrag.
Ook dit jaar hebben wij besloten niet mee te doen aan Black Friday, dat betekend dus dat wij geen kortingen gaan aanbieden op onze producten. Daarnaast gaan wij wel mee in het tegengeluid en is onze winkel dus altijd op Niet-winkeldag gesloten.
Dit lijkt een eenvoudige keuze passend bij onze visie maar een gemakkelijke keuze is dit zeker niet. Ervoor kiezen om tegen de richting in te zwemmen, geen hoge kortingen te geven is in de ogen van sommigen misschien een gemiste kans. Toch geloven wij dat het ontzettend belangrijk is om een tegengeluid te laten horen.
Geniet van deze tijd van het jaar!
Bron: Soulstores, Manana, Milieucentraal & wikipedia